Ambacht venster

Locatie: Millennium park, Sluislaan, 8552 Zwevegem

(c) Hans Verscheure

In de eerste plaats was Streuvels zelf een ambachtsman. Al snel bleek dat Streuvels geen goede leerling in 't Avelgems college was en door zijn familie werd daarom besloten om hem op te leiden als bakker, zijn nonkels bezaten immers een bakkerij in Avelgem. Hij volgde zijn opleiding bij een bakker in Kortrijk en in Heule, en bij patisserie Van Mullem in Brugge. Na zijn opleiding nam hij samen met zijn ouders de familiebakkerij in Avelgem over. Het is daar dat Streuvels zijn eerste verhalen schreef. Met het boek ‘Jantje Verdure’ schreef hij een ode aan de bakkerstiel.

Ook voor andere ambachten had Streuvels een bijzondere interesse. Zo hielp hij in de namiddag de vakmannen tijdens de bouw van het Lijsternest. Streuvels' oeuvre is gebaseerd op het dorps- en plattelandsleven van zijn tijd. Een tijd waar er veel meer aandacht was voor ambacht. In zijn volledig oeuvre kan je dan ook meer dan 100 vakken en stielen terugvinden.

Ambacht is een verhaal op zich. Het vergt tijd om objecten te vervaardigen. Soms veel tijd. Af en toe heel erg veel tijd. Ambacht is persoonlijk, net zoals een levensloop. Ambachten zijn de krassen, de gebreken, de oneffenheden, de jaarringen, de knopen, de vertakkingen, de schimmels, de striemen, de plooien, de poriën, de rimpels, de levenslijnen. Het zijn de unieke verhalen. De Handen.

Ik heb altijd gepoogd degelijke marchandise te leveren

Toespraak in Den Haag, bij de ontvangst van de grote Prijs der Nederlanden, 1962

Vakmanschap en ambachten staan vandaag opnieuw in de kijker, in een wereld die steeds sneller draait. Ambachten kunnen immers de brug tussen verleden en toekomst slaan. In de werkplaats van nieuwe makers worden oude vaardigheden gecombineerd met een nieuw arsenaal aan tools. Op die manier worden ze steeds belangrijker om een antwoord te bieden op de maatschappelijke en ecologische uitdagingen van morgen.

Deze installatie vertelt het verhaal van lokale ambachtslui en nieuwe makers van vandaag. Fotograaf Hans Verscheure zocht ze op en portretteerde hun handen. Want wie ambacht zegt, denkt natuurlijk aan handwerk. Hieronder vind je de lijst met ambachtlui en makers die hun handen lieten portretteren...

(c) Hans Verscheure

Pieter Theuns brengt met het nummer Handwerken een hommage aan het handwerk in een reeks bijzonder gefragmenteerde audio-opnames, soms zelfs van één enkele noot, een droge tik op de klankkast of een streling van de snaren, op ambachtelijke wijze aan elkaar geknipt en geplakt, en op die manier tot een haast menselijk-machinaal stuk muziek verweven. In de essentie bestaat ambacht uit een reeks repetitieve handelingen. Pieter Theuns begint zijn muzikale loopbaan grotendeels autodidactisch op de elektrische gitaar. Gaandeweg verschuift zijn focus richting klassieke muziek en behaalt hij zijn meestergraad klassieke gitaar aan het Lemmensinstituut bij Rapha Ila Smits. In 2010 richt hij B.O.X. – baroque orchestration x op, een collectief dat barokinstrumenten gebruikt in samenwerking met artiesten buiten het klassieke circuit, zoals Dez Mona, Stef Kamil Carlens, Spinvis, Tsar B, Efterklan en Richard Reed Parry (Arcade Fire).

De culturele vrijhaven Bolwerk nodigde ambachtsvrouwen Bo Claeys en Cathy Bertel als ambassadeurs uit. Bo Claeys kan zich geen leven zonder ambacht herinneren. Haar vader was houtbewerker, haar nonkels metaalbewerkers en haar grootvader goudsmid. Het is van hen dat ze liefde voor ambacht meekreeg. Zelf werkt ze voornamelijk met leder, omdat ze zich meer verbonden voelt met zachte en warme materialen. Cathy Bertel is haakster en bekend van het project ‘Den Draad’ waarmee ze langs verschillende festivals reist. Op sommige plaatsen kan je ook een installatie terugvinden. Haar atelier is een broedplaats voor ambacht en creatie waar je verschillende workshops kan volgen.

www.bolwerk.be 

Hieronder de verschillende ambachtslui & makers achter de geportretteerde handen.